Használd profin az idődet!

Szerző: Pekár Dóra
 
családállítás-2015-01-pekar-2
Úgy érzed, gyakran hadilábon állsz az idővel?
 
Nyomasztanak a határidők, ráadásul el vagy maradva az otthoni teendőiddel, és rendszeres késésben vagy?
 
Pedig némi szervezőmunkával és néhány egyszerű trükkel kezedbe veheted az irányítást!
 
Valójában mindenkinek ugyanannyi ideje van, csak legfeljebb a tennivalóink száma több, mint másoknak. Egyes pszichológusok szerint azok az emberek, akik hadilábon állnak a határidők betartásával, az image-ük építésére használják fel az időhöz fűződő sajátos viszonyukat. Amikor elkésnek valahonnan, vagy határidőn túl adnak le egy munkát, mentegetőzés helyett csak megvonják a vállukat és közlik, hogy ők ilyenek és nem tudnak megváltozni. Abban igazuk van, hogy nekik csak a határidők közeledtével nő meg az adrenalinszintjük és ez képes teljesítményre sarkallni őket. Abban viszont nincs igazuk, hogy nem tudnak változtatni ezen a rossz szokáson! Ugyanis ha tudatosan viszonyulunk az időhöz, jut belőle mindenre!
 

Keresd a hiba okát!

Az „öt miért-technika” segítségével rádöbbenhetsz, hogy mi áll az időzavarod hátterében. Ha legközelebb kifogást találsz arra, hogy miért ne láss hozzá tennivalóidhoz, akkor tegyél fel öt „miért?” kérdést magadnak a kifogásra vonatkozóan. Például: Azt mondod: nem érsz rá. Miért? Mert sok a dolgod. Miért? Mert tegnap nem sikerült végezned vele. Miért? …stb. Az ötödik válasz után biztosan rájössz majd, hogy mit csináltál rosszul, és ha ezt tudod, világossá válik számodra, hogy mi okozza a problémád gyökerét. Ha egyedül nem megy, kérj meg valakit, hogy tegye fel ő a „miért?” kérdéseket – hátha magaddal nem vagy elég őszinte.
 
Miután szembesültél az időzavarod miértjeivel, az alábbi tippek hozzásegíthetnek ahhoz, hogy tudatosabban viszonyulj az időhöz.
 
1. Tervezz!
 
Előző este gondold át és néhány címszóban írd le egy papírra, hogy mit tervezel másnapra. Az időgazdálkodásról szóló kutatások alapján a munkanap 60 százalékára érdemes munkát tervezni, 40 százalékot pedig váratlan vagy spontán tevékenységekre szabadon kell hagyni: nyolcórás munkanapot alapul véve tehát 5 órára tervezz előre.
 
2. Rangsorolj!
 
Osztályozd a rád váró feladatokat fontossági sorrend szerint, például kategorizálhatsz így: halaszthatatlan, várhat még, más is el tudja intézni, nem érdemes vele foglalkozni. Vigyázz: célkitűzéseid legyenek reálisak, ne vállalj egyszerre sokat, mert könnyen elúszhatsz a munkában és ez frusztrációt okozhat. Ha kellő önkritikával állítod össze a feladatok sorrendjét, látod majd, hogy mik azok a tevékenységek, amiket elsőként el kell végezned ahhoz, hogy időben befejezd a napi penzumot. A tervezésnél vedd figyelembe az egyéni teljesítménygörbédet is. Általában délelőtt teljesítünk jobban, délután rosszabbul, ám ez mindenkinél más lehet. Érdemes a nagyobb koncentrációt igénylő munkát azokra az órákra időzíteni, amikor “hullámhegyen” vagy.A megfigyelések alapján a hölgyek nagyobb terheléssel tartósan képesek dolgozni, míg a férfiaknál nagyobb a hullámzás.
 
3. Légy rugalmas!
 
Bár nagyon fontos az előre megtervezett napirend, mégse tekints rá kőbe vésett szabályként! Ha közbejönne valami nagyon fontos, tudjál váltani és átütemezni a programot!
 
4. Szabadidő is van!
 
Ne feledkezz meg az „üresjáratokról” és a szabadidőről sem, szánj ezekre is megfelelő időt. Másfél óránként mindenképp szükségünk van egy kis pihenőidőre, ami nemcsak néhány nyújtógyakorlat, vagy egy csésze tea lehet, hanem akár egy szellemi koncentrációt nem igénylő munkafolyamat is (pl. iratrendezés, fénymásolás).

Rend-a-lelke Családállítás Magazin – 2015. január

Hozzászólások

hozzászólás